Kenapa Aku??

Assalamualaikum wbt...

Bismillahirrahmanirrahim.....

  Pada satu pagi yang hening... Disaat aku sedang asyik menikmati keenakan nasi lemak, tiba- tiba datang seorang sahabat menyapaku.

 " Ecah. hari ni ana kene arrange satu tazkirah la kat surau..Bleh tak enti jadi pentazkirah untuk hari ni. "
Sedang asyik nasi lemak ku kunyah didalam mulutku, tiba- tiba aku tersedak!" Ape?? Nape ana?? Dah cube cari orang len ke??

                   Rezeki Allah buat hambanya....

Setelah kata-kata itu kuungkapkan, sahabatku menjawab, " Kalo tak enti sape lagi?? Bila lagi enti nak curahkan ilmu yang terpendam di dada tu??



Aku berfikir sejenak.  Betul jugak cakap kawanku ini. Subhanallah. Sungguh pantas tarbiyah Allah datang menyapaku. Aku teringat kata- kata Ustazku " Setiap hari kita mesti sumbangkan sesuatu untuk Islam!" Ungkapan ustazku itu telah menjentik fikiranku!

Aku juga teringat sepotong ayat Al-quran yang bermaksud "Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan , menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar" Surah Ali Imran:104

                       

Jadi, tanpa berfikir panjang aku setuju untuk menerima tawaran sahabatku itu untuk menyampaikan tazkirah di surau. Walaupun ilmu di dada hanya sedikit cuma, aku akan cuba juga untuk menyampaikan sesuatu kerna Sabda Nabi SAW " Sampaikanlah daripadaku walaupun  satu ayat"

Moga melalui wasilah ini aku dapat menunjukkan rasa kasihku kepadamu Ya Rasulullah. Moga dengan cara ini aku dapat meneruskan rantai- rantai perjuanganmu ya Rasulullah, Nabi-nabi dan sahabat sahabiah terdahulu... Aku amat merinduimu duhai Rasulullah....Wassalam ....

                         

0 comments:

Post a Comment