Facebook Sebagai Medan Dakwah (Assignment 5)

Assalamualaikum wbt...
 
 
 
 
 
Selaras dengan arus pembangunan negara dan kepesatan teknologi maklumat, masyarakat Malaysia pada zaman kini kebanyakkannya menggunakan laman sosial 'facebook' untuk berhubung dengan keluarga dan sahabat-sahabat mereka yang tinggal di dalam mahupun  luar negara. Malah, laman sosial rekaan Mark Zuckerberg ini juga menjadi salah satu medium pilihan para pendakwah diluar sana dalam menyampaikan mesej dakwah.
 
Tidak dinafikan bahawa menyampaikan mesej dakwah melalui laman sesawang ini merupakan amalan terpuji yang wajar dicontohi.Justeru, ramai facebookers yang berkongsi potongan ayat quran dan juga hadis di facebook.Namun begitu, harus diingatkan semua facebookers termasuk diri saya yang lemah ini juga agar mendapatkan maklumat yang ingin dikongsikan daripada sumber yang betul dan boleh dipercayai.

Hal ini kerana, apabila kita menulis sesuatu yang dirujuk daripada sumber yang tidak benar, maka ia akan mengelirukan masyarakat dan rakan-rakan facebook yang membaca artikle  yang kita tulis itu.Jadi, berhati-hatilah ketika kita ingin menulis tentang sesuatu perkara di facebook.

  
 

0 comments:

Post a Comment